Hoe zorg je er voor dat bezoekers terugkeren naar je website?

Als je een website hebt is het natuurlijk ook belangrijk dat je bezoekers krijgt, maar nog fijner zou het zijn als je bezoekers ook regelmatig terugkeren. Hoe doe je dat?

Vaak kopen je bezoekers pas bij een 2de of 3de keer iets op je website en soms pas na veel meer bezoeken. Geef ze een reden om terug te komen. Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers sneller iets kopen en niet meteen afhaken?

1 – Zorg dat je een overzichtelijke website hebt

Lukt het je bezoekers niet om snel, transparant en zonder hikken of stoten bij de gewenste info of producten te komen? Dan is het noodzakelijk dat je goed gaat kijken naar de structuur van je website. Staat alles logisch ingericht, doet je zoekfunctie het goed en geeft deze meteen de informatie die de klanten zoeken?

Dit zijn erg veel vragen waar je niet direct iets mee kunt. Mijn beste advies hiervoor is om eens te proberen op die stoel van de klant te gaan zitten, nog beter, laat je moeder of een vriend of vriendin je website benaderen met het verzoek om een bepaald product te kopen of bepaalde informatie te zoeken. Gaandeweg zal je zien dat je “positieve” feedback krijgt. Doe daar wat mee.

Vraag ook je bezoekers na een aankoop (of via een e-mail na aankoop) om zijn/haar ervaringen te delen met je. Deze info is erg waardevol.

2 – Beantwoord de vragen van je klanten / bezoekers

Het is al vaker gezegd en ik zeg het steeds weer. Zorg dat je bezoeker de antwoorden vindt op vragen die zij hebben. Hoe stellen je bezoekers vragen dan? Meestal via Google, je kunt zoektermen bekijken waarop je website gevonden wordt, in deze zoektermen vind je ook vaak terug wat een bepaalde vraagstelling is. Het is belangrijk te weten wat je klanten willen weten. Een goede blog kan daarbij uitkomst bieden.

Start eens een klein onderzoekje via Facebook en via je website, je zult versteld staan wat je allemaal nog niet wist over je klanten en wat er speelt. Voorzie in de behoefte en je hebt een terugkerende klant!

3 – Zorg voor nieuwe content en verwijder verouderde content

Zorg dat je homepage vernieuwend blijft met nieuwe blogs, nieuwsberichten enz. Nieuwsberichten die al enkele jaren oud zijn, zijn geen nieuws meer. verplaats deze naar het archief of verwijder deze.

4 – Geef je bezoekers iets en vraag daarvoor naar hun e-mailadres

Geef ze als beloning iets weg in ruil voor het e-mailadres om ze op de hoogte te kunnen houden van aanbiedingen, kortingen, acties enz. Als je aanbieding interessant genoeg is krijg je het e-mailadres vanzelf. Vraag dan ook gelijk naar hun mening zodat je ook weet of zij het waarderen wat je doet. Ook deze feedback is erg waardevol. METEN is WETEN!

5 – Start een enquête

Benader bijvoorbeeld via je Facebookpagina je relevante doelgroep en start een poll of enquête. Geïnteresseerden kunnen hun mening geven op bepaalde onderwerpen die interessant en actueel zijn voor die doelgroep.

6 – Goede werking van je website

Is je website mobiel-vriendelijk? Laat er iets aan doen als dat niet zo is, tegenwoordig wordt er meer gebruik gemaakt van smartphones en tablets dan van computers. Zorg er ook voor dat al je links werken. Laat je website regelmatig controleren of alles technisch goed werkt. Komen je ingevulde formulieren aan? Hoe is de klantbeleving?

Tot slot nog een aantal redenen waarom bezoeker NIET meer terugkeren:

  • Overvloed aan advertenties, te veel afleiding
  • Verplicht moeten registreren om meer informatie te kunnen zien
  • Slechte vormgeving en langzame website
  • Slechte leesbaarheid, bijvoorbeeld te klein lettertype of te donkere achtergronden
  • Slechte navigatiestructuur
  • Automatisch video weergaven
  • Niet doen wat je belooft
  • Slechte communicatie, bijvoorbeeld niet of laat reageren op vragen per e-mail
  • Slechte bereikbaarheid, zorg voor een duidelijke contact pagina

Heb je tips die hier nog niet zijn genoemd? Laat het mij weten. Ik vind het erg interessant om te horen wat jullie bevindingen zijn.

Leuk en interessant stuk? Delen mag natuurlijk Graag zelfs!

Ron