Blog jij al?

Misschien heb je al vaker gehoord over bloggen. Wat is eigenlijk bloggen?

Blog is een afkorting die veel wordt gebruikt, maar de oorspronkelijke term is weblog. De teksten zijn op persoonlijke titel en elke blogger heeft zijn of haar eigen persoonlijke stijl. Maar hoe werkt een blog of weblog precies en wat is het nut ervan voor je bedrijf?

Marketinginstrument

Het informeren van je klanten is natuurlijk belangrijk, zij doen inspiratie op door te lezen wat jij schrijft over jou expertise. Je trekt daarmee klanten naar je website. De inhoud van je blog is dus uiterst belangrijk, het zorgt voor vertrouwen en het zorgt ervoor dat je serieus genomen wordt. Met WordPress is het mogelijk om interactie te creëren door middel van reacties op je geschreven blogartikelen. Als je de pagina goed opmaakt met de juiste content gerelateerd aan je onderwerp dan zal Google deze content beter waarderen. Google heeft daarvoor een algoritme bedacht waarmee je een soort rapportcijfer krijgt voor je blogartikel, hoe beter je rapportcijfer des te beter ben je te vinden omdat je relevante informatie maakt.

Wat je nu schrijft zal nog jaren bezoekers trekken op je website, het is een investering in tijd die zich uiteindelijk weer terugverdient. En hoe meer artikelen te vinden zijn op je website des te beter zal je “Merk” zichtbaar zijn op bijvoorbeeld Google. Gratis reclame dus!

Is bloggen moeilijk?

Eigenlijk helemaal niet! Tenminste als je vertelt over je eigen vakgebied dan raak je overenthousiast en nooit uitgepraat. Dat enthousiasme wordt opgemerkt door je bezoekers, vooral als je slim blogt, bijvoorbeeld door een Facebook pagina te maken waarop je alle blogartikelen deelt. Van daaruit klikken je volgers door naar het artikel op je website. Door te bloggen komen mensen in beweging en worden je artikelen gelezen en gedeeld door je volgers. Ben je niet zo’n goede schrijver? Er zijn genoeg blogcursussen te vinden op Internet waar je dat kan leren. Bovendien leer je te bloggen met je eigen herkenbare stijl!

Welke onderwerpen moet ik gebruiken om te bloggen?

Je kunt bloggen over elk willekeurig onderwerp, zolang het interessant is voor je doelgroep en voor Google. Praat vooral over je producten en je diensten die je levert maar doe dat door relevant te blijven voor je doelgroep. Zorg ervoor dat je blogt met je eigen stijl of karakter en laat merken dat je er verstand van hebt. Je kunt ook discussies aanhalen en ervoor zorgen dat je ontdekt wat je doelgroep denkt en vindt, zo creëer je interactie en de bezoeker voelt zich dan de expert omdat die meepraat over een onderwerp waar hij of zij verstand van heeft. Praat ook over actualiteiten en koppel deze slim aan je kennis of diensten die je aanbiedt.

“Geef antwoord op de vragen die je klanten stellen!” Zie het zo: De vraag komt via Google, bijvoorbeeld, iOs of Android? Jij hebt een artikel die daar iets over verteld, je blog content geeft antwoord op deze vraag, Google indexeert dit en geeft je pagina weer in de zoekresultaten. Klant tevreden, vertrouwen is gecreëerd.

Hoe breng ik mijn blogartikelen aan de man?

Er zijn veel manieren om dit voor elkaar te krijgen. Het kost echter wel tijd en energie, want doe je niets dan leest niemand je artikelen.

  • Verzamel geïnteresseerden via Social Media en via je website om abonnee te worden op je nieuwsbrief. Kijk op mailchimp.com voor de mogelijkheid om nieuwsbrieven te maken en te verzenden. Zodra je een nieuw artikel hebt krijgen zij een e-mail notificatie.
  • Creëer een Facebook pagina. Adverteer desnoods een paar keer om meer likes en volgers te krijgen. Het is relatief goedkoop en levert erg veel op en Facebook weet precies wie waarin geïnteresseerd is. Bovendien kun je exact je conversie meten met Facebook. Ik kan je op weg helpen hiermee, en als je het helemaal zelf wilt doen zijn er genoeg tips en trainingen op Internet beschikbaar.
  • Ga op zoek naar Facebook groepen, daar zitten de mensen die interesse hebben in jou onderwerpen en expertise, praat mee met ze en overtuig hen van je expertise.
  • Probeer overige Social Media kanalen in te zetten zoals Twitter, Instagram, Pinterest enz.
  • Nodig iemand uit om als gast iets te vertellen op je blog, dat kan bijvoorbeeld door een interview. De gast kan ook zelf een verhaal vertellen als gastblogger op je website.
  • Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent in Google. Heb je een WordPress website dan zijn er veel mogelijkheden om dit te doen, daar kunnen wij je bij helpen.

Creëer meer traffic

Link door naar overige artikelen op je website, deze linkjes zijn van belang in de eerste instantie voor je lezers maar ook voor Google, zij geven je weer een beter rapportcijfer en ben je dus beter vindbaar. Link ook naar je producten zodat je vanuit de blog ook de mogelijkheid maakt om te verkopen. Spoor je bezoekers aan om zichzelf aan te melden op je nieuwsbrief of laat ze weten dat je ook een Facebook pagina hebt.

Wat moet je NIET doen?

  • Praat zo weinig mogelijk over jezelf. Wel eens gehoord van de uitdrukking “Waar IK verschijnt HIJ verdwijnt”? Denk daar maar even over na. Je ideeën of standpunten zijn wel oké, praat over je producten of over je werkwijze en leg uit waarom je dit belangrijk vindt.
  • Blog regelmatig maar blog zeker niet te veel. Zorg ervoor dat je volgers je regelmaat kennen. Heb je veel te vertellen plan de blogartikelen dan in. Het is slim om vooruit te werken en een aantal artikelen op de planning te hebben staan. Dwing jezelf om over je vakgebied na te denken, daar blijf je scherp van.
  • Laat niets aan het toeval over. Zorg ervoor dat je artikel door Google geïndexeerd wordt en verspreid het direct via al je Social Media kanalen. Gebruik Google Analytics om te meten hoe vaak je artikelen gelezen worden en acteer daarop.
  • Voorkom slecht geschreven artikelen, let goed op je taalgebruik en maak zo min mogelijk spelfouten

Vind je dit een leuk en interessant artikel? Deel het dan of discussieer mee hierover, Ik vind het erg interessant wat je eigen bevindingen en ideeën zijn.